علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

👁‍🗨👁‍🗨کپی برداری و اشتراک گذاری مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و درج لینک یا آدرس وبلاگ 👈 geoscience.blog.ir مانعی ندارد
سعی شده است مطالب وبلاگ مستند و دارای منابع معتبر باشد ، شما دوستان هرگونه انتقاد پیشنهاد را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید
نویسنده مطالب وبلاگ : داود شاهسونی دبیر زمین شناسی ، انسان و محیط زیست و جغرافیای شهرستان استهبان - استان فارس

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
نویسندگان

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نقشه نواحی آب و هوایی کره زمین بر اساس تقسیم بندی کوپن

داود شاهسونی | چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۶:۲۴ ب.ظ


  • داود شاهسونی

بزرگترین شهاب سنگ یافت شده روی کره زمین - شهب سنگ هوبا

داود شاهسونی | چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۵ ب.ظ

شهاب سنگ هوبا در سال 1920 به وسیله یک کشاورز که در حال کار بر روی زمین خود بود در نامیبیا کشف شد با توجه به وزن زیاد این شهاب سنگ , هنوز از جای خود جابجا نشده و همچنان پذیرای گردشگران و علاقه مندان در همان مکان می باشد , قطعات زیادی از این سنگ برای آزمایشهای  مختلف کنده و برده شده است , کشاورز ذکر شده hoba west  نام داشت که شهاب سنگ به نام وی نامگذاری شده است , در واقع وی یک سنگ 66 تنی را یافت که تقریبا 280 سانتی متر طول و 280 سانتی متر عرض و ضخامتی معادل تقریبا یک متر داشت , شهاب سنگی آهنی بود که تصور میشه حدود 80000 سال قبل با زمین برخورد کرده باشد .

84درصد این سنگ از آهن , 16 درصد از نیکل و مقدار کمی هم کبالت و فلزات دیگر می باشد با توجه به فراوانی اکسد آهن در خاکهای اطراف سنگ , تصور میشود وزن آن از 66 تن بیشتر بوده باشد . ما از اینکه این شهاب سنگ کراتر ندارد شگفت زده شدیم , البته ما فکر میکنیم این شهاب سنگ احتمالا با سرعت کمتری از آنچه ما انتظار داریم به زمین برخورد کرده باشد , بعضی دانشمندان معتقدند شکل تخت این شهاب سنگ تو جیهی برای سرعت کم آن باشد



زمین شناسان آلمانی در حال بررسی هوبا در سال 1920


  • داود شاهسونی

شهاب سنگ های ایران - بزرگترین شهاب سنگ های ایران

داود شاهسونی | چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ

کشور ایران با برخورداری از پهنه های بیابانی و کویری از پتانسیل مناسبی برای پی جویی قطعات شهاب سنگ ها دارد , سالانه حدود 3300 شهاب سنگ روی کره زمین فرود می آیند که البته بیشتر آنها در اقیانوس ها سقوط می کنند . بر روی خشکی ها برخی از آنها توسط زمین شناسان و برخی توسط عوام و مردم عادی جمع آوری شده است , وجود و جمع آوری این سنگ ها می تواند به عنوان جادبه های گردشگری دارای اهمیت باشد در ادامه به برخی شهابسنگ ها که در ایران یافت و ثبت شده اشاره خواهد شد.  

(شهاب سنگ ها قبل از برخورد با زمین ، شهاب واره نامیده می شوند . سرعت شهاب واره ها در هنگام عبور از جو و مواجهه با زمین برابر 11/2 کیلومتر در ثانیه است که بیش از میزان گریز از میدان گرانش زمین است و این سرعت حدودا بیش از چهل برابر سرعت صوت است.)

1- شهاب سنگ ورامین :

اولین شهاب سنگ بزرگ کشور با وزن 54 کیلو گرم 135سال پیش مصادف با 30 فروردین ماه 1259 خورشیدی برابر با 18 آوریل سال 1881 میلادی حدود ساعت 3 بعدازظهر در 100 کیلومتری غرب تهران ، در محلی بنام بوغین که در غرب اشتهارد واقع شده بود با صدای مهیبی سقوط کرد و پس از بیرون آوردن آن شهاب سنگ از عمق دو متری زمین توسط چوپانان، این شهاب سنگ توسط هدایت اله خان قاجار فرزند عیسی خان بیگلر بیگی ، حکمران ایل شاهسون بغدادی به دربار ناصرالدین شاه قاجار فرستاده شد که بنا به دلایلی ، به اشتباه با نام شهاب سنگ ورامین در دنیا شهرت یافت.

شهاب سنگ ورامین از جمله هفت شهاب سنگ مزوسیدریتی ( سنگی - آهنی ) جهان است که در هنگام سقوط توسط مردم و چوپانان رصد شده است و هم اکنون در تالار کاخ گلستان نگهداری می شود.




2- شهاب سنگ نراق - اراک
در ساعت 6 بعد ازطهر روز دوشنبه 28 مرداد 1353 , شهاب سنگ با وزن 3.350 کیلوگرم روی دبیرستان حاج عباس معصومی واقع در نراق از توابع محلات سقوط کرد پس از سوراخ کردن آسفالت سقف دبیرستان با آزمایشگاه مدرسه راه یافت قطر آن 25 سانتی متر و شکل نامنظم داشت و در حال حاضر در موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران نگهداری می شود

3- شهاب سنگ تویسرکان - همدان
در نیمه اول تیرماه 1364 سنگ آسمانی سبز رنگ روشن در اطراف تویسرکان سقوط کرد که قزری حدود 20 سانتی متر داشت , این سنگ امروزه در سازمان زمین شناسی کشور در معرض دید عموم قرار دارد

4-  شهاب سنگ شادگان - خراسان
این شهاب سنگ سال 1353 در خوزستان روی رستورانی به نام "خورد ورق " سقوط و قسمتی از رستوران را از جا شکافت و یکی از کارگران به شدت دچار سوختگی شد

5- کشف و شناسایی دومین شهاب سنگ بزرگ ایران در میانه ناحیه پر عوارض و صعب العبورکلوت های بیابان لوت
در پی انجام تحقیقات محیطی بیابان لوت، محققین کانون سبز فارس، با همکاری دیگر علاقه مندان به نواحی گرم و خشک کشور در آذر ماه سال 1392 به منظور انجام مطالعات تکمیلی ناحیه کلوت ها ، مبادرت به اجرای عبور پیاده تحقیقاتی از پهن ترین بخش عرضی ناحیه کلوت ها به طول 70 کیلومتر هوایی کردند.
از جمله اهداف محققین در این برنامه بررسی لند فرم های ناحیه کلوت ها در مکان هایی بود که به دلیل صعب العبور بودن آن ها تا آن موقع از دسترس کاوشگران دور مانده بود. لذا بررسی چاله های ژیپسی که از منظر علمی از جمله لند فرم های شگفت انگیز ناحیه کلوت هاست و همچنین مطالعه زمین ریخت شناسی و تاثیر مواد فرسایشی و کاوشی بر کلوت ها از عمده ترین برنامه مذکور بود که با بررسی های علمی نسبت به نمونه برداری از مواد کانی تشکیل دهنده کلوت ها به ویژه سنگ هایی که منشاء خارجی داشتند ، محقق شد.

در روز چهارم مطالعات کاوشی، کارشناسان با دقت بیشتری سنگ هایی که با مواد عمومی محیط نا متجانس بودند را بررسی کردند و در پی آن یکی از همکاران به نام علی اسلامی فطرت موفق به شناسایی سنگ سیاه رنگ کم حجم اما پر وزنی با ابعاد حدود 28 سانتیمتر و با وزن حدود 17 کیلوگرم شد که سطح روی آن دارای شکاف های کم عرضِ منسجم و حرارت دیدگی شدید بود.ترکیب شهاب سنگ لوت آهن و سنگ است.

پس از بررسی های مقدماتی توسط تیم تحقیق ، منشاء خارجی و احتمال شهاب بودن آن سنگ مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد اعلام نهایی کشف شهاب سنگ موکول به پایان بررسی مقدماتی آن سنگ توسط دانشمندان داخلی و خارجی ذیربط شود.

 متعاقبا شهاب سنگ مذکور به منظور انجام آزمایشات و مطالعات علمی در اختیار دکتر حسن میر نژاد رییس دانشکده زمین دانشگاه تهران قرار گرفت و به همین منظور نمونه کوچکی از آن نیز به مرکز مطالعات و آموزش علوم زمین اروپا وابسته به دانشگاه مارسیل ( UNIVERSITY OF AIX – MARSEILLE , CEREGE ) واقع در فرانسه که ترکیبات و منشاء شهاب سنگ ها را مورد مطالعه قرار می دهد ، ارسال شد.

پس از طی مراحل آزمایشات علمی مقدماتی در مراکز مذکور ، دکتر JEOME GATTACCEA دانشمند ارشد تحقیقاتی در CEREGE در گزارش اولیه خود اظهار کرد که پس از تجزیه و تحلیل علمی شهاب سنگ لوت ، نتایج به دست آمده نشان می دهد که شهاب سنگ لوت از نوع شهاب سنگ های مزوسیدریتی که نوعی خاص از شهاب سنگ های ترکیبی از جنس آهن و سنگ هستند ، می باشد که بر اساس اندازه گیری های مغناطیسی و مشاهدات میکروسکوپی در طبقه بندی 5H قرار می گیرد

بنابراین به نظر می رسد با استمرار مطالعات تکمیلی توسط دانشکده زمین دانشگاه تهران و همچنین CEREGE فرانسه ، در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در خصوص منشاء و مدت زمان سیر شهاب سنگ لوت در فضا قبل از برخورد با بیابان لوت در اختیار جامعه علمی کشور و جهان و همچنین آحاد مردم کشور قرار گیرد.



  • داود شاهسونی

خواص فیزیکی گروسولر از گارنت ها به همراه تصاویر _ Grossular Garnet

داود شاهسونی | سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۴ ب.ظ

خانواده گارنت دارای بیش از 10 نوع مختلف با ساختارهای شیمیایی مشابه است . تفاوت جزئی بین انواع گارنت در رنگ ، وزن مخصوص(چگالی) و ضریب شکست آنهاست . نام گارنت از کلمه لاتین Granatius به معنی دانه(Seed) گرفته شده است. به دلیل آنکه معمولاً به صورت کریستال های کوچک و گرد یافت می شوند.  دانه های سرخ رنگ این کانی شبیه دانه میوه انار است.رایج ترین شکل ساختار کریستالی برای گارنت Cubicاست.
رنگ قرمز بیشتر در گارنت دیده می شود ولی در رنگ های دیگر چون سبز،زرد کمرنگ تا زرد روشن و نارنجی آتشین یافت می شود.بسیاری از این رنگ ها کمیاب و زیبا هستند.

یکی از کاربردهای گارنت ها به عنوان سنگ نیمه قیمتی است. آلماندن (قرمز بنفش) آندرادیت (سیاه تا سبز) گروسولر (سبز مایل به زرد کمرنگ) هسونیت ( زرد، قهوه‌ای) پیروپ (قرمز روشن) پیروپ ـ آلماندن (قرمز) رودولیت (قرمز ـ صورتی) اسپسارتیت (صورتی ـ پرتغالی)

Grossular Garnet

رنگ نارنجی تا قهوه ای مایل به نارنجی خانواده گارنت نام دارد . رنگ آن ناشی از عناصر آهن و منگنز می باشد. Hessonite برای سالهای زیادی در جواهرات به صورت برش خورده و چیدمان های مختلف بر روی طلا و نقره استفاده می شده است.
ساختار شیمیایی:Ca3Al2(Si3O4)3
ضریب شکست: 738/1 – 745/1
وزن مخصوص:60/3 -68/3
سختی: 5/7
از منابع آن هم می توان کانادا،آلمان،ایتالیا،روسیه و سریلانکا را نام برد .


  • داود شاهسونی

نقش مسلمانان در رشد و گسترش نجوم و جغرافیای ریاضی

داود شاهسونی | يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۲ ق.ظ

نقش مسلمانان در گسترش و توسعه علم نجوم در دوره زمین مرکزی ( قرار دادن زمین به عنوان مرکز عالم و چرخش خورشید و سیارات دیگر به دور زمین ) که به وسیله بطلمیوس مطرح شد بسیار چشمگیر می باشد . و مسلمانان دارای مکتب هایی بودند که شامل مکتبهای بغداد , مصر , آفریقای شمالی و اندلس می باشد . در ادامه به برخی از منجمان و دانشمندان دو مکتب بغداد و مصر اشاره خواهیم داشت .

ابو عبدالله محمد بن جابر بتانی

از کارهای ایشان به اثبات کسوف حلقوی , اندازه گیری نقطه اوج خورشیدی , جایگزینی مفهوم سینوس به جای وتر منصف

تالیفات ایشان زیج بتانی یا زیج صابی به زبان عربی میباشد

ابوالوفا , محمد بن محمدبن یحیی در بوزجان که همان تربت جام است متولد شده

از کارهای ایشان می توان به رصد انحراف مدار خورشید و تهیه جدول معروف به زیج شامی اشاره کرد آثار وی سهم بسزایی در پیشرفت مثلثات داشته است

ابو معشر بلخی

کتابی را نوشته در احکام نجوم که به انگلیسی و آلمانی هم ترجمه شده است

فرزندان موسی بن شاکر

زیج ممتحن را تهیه کردند که از زیج ممتحن برای تعیین انحراف مدار خورشید , تقدیم اعتدالین و طول سال خورشیدی استفاده می کنند

همه موارد که ذکر شد از مکتب بغداد بودند اما در مکتب مصر هم دانشمندان و منجمانی وجود داشتند که کارهای بزرگ انجام دادند در زمان خودشان که خدمت شما معرفی می شوند

ابوریحان بیرونی

نزدیک به پانزده کتاب در زمینه طول و عرض جغرافیایی و اندازه گیری مختصات کعبه نوشته است , آثار بجا مانده از وی نشاندهنده تجدید حیات علمی است , روشهای متعدد ساختن اسطرلاب را مطرح کرده است تلاشهای وی در کتاب قانون مسعودی گردآوری شده است

ابن یونس , ابوالحسن علی بن ابی سعید

مهمترین اثر وی الزیج الکبیر الحاکمی می باشد از کارهای وی میتوان به محاسبه لگاریتمی مجموع دو سینوس یا کسینوس اشاره کرد که بعدها توسط تیکوبراهه استفاده شده است .

ابن هیثم

ازکارهای وی میتوان به مطالعات در زمینه انعکاس و انکسار نور و توجیه علمی رنگین کمان اشاره کرد , کتاب او در مورد آیینه های کروی و سهمی مورد استفاده کپلر قرار گرفت نام کتاب وی المناظر می باشد , نظریات سیارات نو که در قرن 15 میلادی مطرح شد تکرار نظریات ابن هیثم می باشد

خوارزمی

واژه الگوریتم ترجمه لاتینی از کتاب خوارزمی می باشد , معروفترین اثر وی کتاب الجبر و المقابله است , جرج سارتن ترجمه این کتاب را آغاز علم جبر برای اروپا می داند


منبع : جغرافیای ریاضی تالیف دکتر تقی عدالتی و حسن فرخی




  • داود شاهسونی

خواص فیزیکی اسپسارتین از گارنت ها به همراه تصاویر

داود شاهسونی | جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۳ ب.ظ

خانواده گارنت دارای بیش از 10 نوع مختلف با ساختارهای شیمیایی مشابه است . تفاوت جزئی بین انواع گارنت در رنگ ، وزن مخصوص(چگالی) و ضریب شکست آنهاست . نام گارنت از کلمه لاتین Granatius به معنی دانه(Seed) گرفته شده است. به دلیل آنکه معمولاً به صورت کریستال های کوچک و گرد یافت می شوند. رایج ترین شکل ساختار کریستالی برای گارنت Cubicاست.
رنگ قرمز بیشتر در گارنت دیده می شود ولی در رنگ های دیگر چون سبز،زرد کمرنگ تا زرد روشن و نارنجی آتشین یافت می شود.بسیاری از این رنگ ها کمیاب و زیبا هستند.

اسپسارتین Spessartite garnet
رنگ نارنجی روشن گارنت را می نامند و یکی از کمیاب ترین انواع خانواده گارنت است و در ترکیب خود دارای منگنز زیادی است. اگر دارای رنگ نارنجی پر رنگ باشد، آنرا را Mandarin Garnet می نامند.
ساختار شیمیایی :Mn3Al2(SiO4)3
ضریب شکست:795/ 1 – 815/1
وزن مخصوص:12/4 – 20/4
سختی: 5/7
از منابع آن چین، ماداگاسکار، نیجریه ، پاکستان و آمریکا را می توان نام برد.





  • داود شاهسونی

تصاویر تخم های فسیل شده دایناسورها -dinosaure egg fossils

داود شاهسونی | جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۴ ب.ظ


 اکثر این تخم های فسیل شده در کشور چین یافت شده است

  • داود شاهسونی

معروفترین و بزرگترین رصد خانه های جهان و ایران

داود شاهسونی | جمعه, ۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ق.ظ

رصد خانه پولکوفو روسیه

قدیمی ترین و معروفترین رصدخانه می باشد که در جنگ جهانی دوم تخریب شده اما دو باره بازسازی شده است شروع به کار آن سال 1839 میلادی می باشد در حال حاضر بزرگترین تلسکوپ دنیا ینی تلسکوپ آینه ای 6 متری زلنچوکسکایا در آن وجود دارد .


رصد خانه کوه پالومار امریکا

این رصد خانه یک تلسکوپ انعکاسی دارد که قطر آن 5 متر است , یک دوربین اشمیت با دهانه باز 1.2 متر و آینه ای به قطر 1.8 متر نیز وجود دارد که میتواند عکسهایی جهان نما را تهیه کند . به آن رصد خانه کوه ویلسون هم گویند .

رصد خانه ملی کیت پیک آریزونا امریکا

در سال 1955 شروع بکار کرده و دوازده تلسکوپ را در اختیار دارد تلسکوپ بازتابی 4 متری مایال و بزرگترین تلسکوپ خورشیدی با دهانه 1.5 متری در صدر این دوازده تلسکوپ هستند .

رصدخانه های مهم ایران

رصد خانه خواجه نصیرالدین طوسی

دارای یک تلسکوپ آینه ای به قطر 70 سانتی متر و یک تلسکوپ خورشیدی است و روی کوههای سهند قرار دارد متعلق به دانشگاه تبریز است و مجهز به نور سنج نیز می باشد

رصد خانه ابوریحان بیرونی

در شیراز و متعلق به دانشگاه شیراز است و دارای تلسکوپ انعکاسی به قطر 51 سانتی متر است و مجهز به نورسنج

رصدخانه خورشیدی ژِئوفیزیک دانشگاه تهران

متعلق به دانشگاه تهران است و دارای یک تلسکوپ 15 سانتی متری ویژه رصد خورشید است و فیلترهای لازم را دا را می باشد که برای مطالعه لکه های خورشیدی و فورانهای خورشیدی مناسب می باشد

رصد خانه دانشگاه فردوسی مشهد

دارای چهار تلسکوپ با اندازه های مختلف است که یک تلسکوپ آینه ای و ثابت با قطر 35 سانتی متر دارد و یک تلسکوپ آینه ای پرتابل به قطر 20 سانتی متر , یک تلسکوپ شکستی به قطر 15 سانتی متر و یکی دیگر با قطر 6 سانتی متر در این رصدخانه میتوان از کهکشانها و اجرام دور تصویر تهیه و روی مانیتور مشاهده کرد

  • داود شاهسونی