علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

👁‍🗨👁‍🗨کپی برداری و اشتراک گذاری مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و درج لینک یا آدرس وبلاگ 👈 geoscience.blog.ir مانعی ندارد
سعی شده است مطالب وبلاگ مستند و دارای منابع معتبر باشد ، شما دوستان هرگونه انتقاد پیشنهاد را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید
نویسنده مطالب وبلاگ : داود شاهسونی دبیر زمین شناسی ، انسان و محیط زیست و جغرافیای شهرستان استهبان - استان فارس

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
نویسندگان

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

نمایش معنی و مفهوم عرض جغرافیایی بر روی کره زمین

داود شاهسونی | چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵ ق.ظ

کلیپ نمایش معنی و مفهوم عرض جغرافیایی

در این نمایش شهر نیو اورلینز امریکا با عرض جغرافیایی 30 درجه شمالی نشان داده شده است

 


دریافت
مدت زمان: 58 ثانیه

  • داود شاهسونی

بازسازی تاریخ زمین ساختی شرق فارس

داود شاهسونی | دوشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸ ق.ظ

دریافت
حجم: 24.7 مگابایت
 

  • داود شاهسونی

در اوایل ائون فانروزوئیک (541 میلیون سال پیش تا کنون)، تقریباً تمام قاره‌ها در نیمکره جنوبی قرار داشتند و همراه با گندوانا ، بزرگترین قاره، از قطب جنوب تا خط استوا گسترده شده بودند.

نیمکره شمالی تا حد زیادی توسط اقیانوس پانتالاسیک پوشیده شده بود. اقیانوس دیگری - به نام لپتوس( Iapetus)  به نام تیتان اسطوره‌ای یونانی - بین قاره‌های دیرینه Laurentia، Baltica و Gondwana، در دوره اردویسین (485 میلیون تا 444 میلیون سال پیش) شروع به بسته شدن کرد و سپس در دوره سیلورین (444 میلیون تا 444 میلیون سال پیش) ناپدید شد.( 419 میلیون سال پیش)، زمانی که بالتیکا و آوالونیا با لارنتیا برخورد کردند و لورازیا را تشکیل دادند،

سرانجام، حدود 320 میلیون سال پیش، از نظر زمین شناسی، یک برخورد بزرگ رخ داد، (طبق آنچه که توسط دانشمندان زمین، تروند تورسویک، متیو دومایر و رابین نوشته شده است، ) "زمانی که گندوانا ، لورازیا وخشکی های بین آنها با هم برخورد کردند و ابرقاره پانگه آ را تشکیل دادند."

https://www.livescience.com/38218-facts-about-pangaea.html

 از کلمبیا تا رودینیا و پانگه آ، زمین در گذشته باستانی خود شاهد آمدن و رفتن چند ابرقاره بوده است. اکنون، محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که این خشکی‌های غول‌پیکر در چرخه‌های منظم، تقریباً هر ۶۰۰ میلیون سال یک‌بار، تشکیل می‌شوند. آنها حتی زمان و مکان تشکیل ابرقاره بعدی را پیش‌بینی می‌کنند که توسط جریان آرام سنگ‌ها در گوشته داغ سیاره ما هدایت می‌شود.

 https://www.science.org/content/article/what-might-earth-s-next-supercontinent-look-new-study-provides-clues

راس میچل، زمین شناس آکادمی علوم چین، و همکارانش برای کشف بیشتر در مورد چرخه ابرقاره زمین، روی "مگا قاره ها" تمرکز کردند که کوچکتر از یک ابرقاره کامل هستند. یکی از این ابرقاره ها گندوانا است که حدود 520 میلیون سال پیش شکل گرفت و 200 میلیون سال بعد به تجمع پانگه آ منجر شد.

 پانگه آ جدیدترین ابرقاره بود و حدود 335 میلیون سال پیش وجود داشت، در حالی که گندواناحدود 510 میلیون سال پیش وجود داشت.

https://www.earth.com/earthpedia-articles/supercontinents-101-pannotia-gondwana-and-pangea/

سه ابرقاره اخیر پانگه آ، گندوانا و پانوتیا بودند. زمین شناسان فکر می کنند قبل از این سه ابرقاره دیگر وجود داشته است. ما آنها را نونا (یا کلمبیا)، رودینیا و اور می نامیم.

گندوانای اولیه (پیش از پانگه، 550-336 مایل)

گندوانا چیزی شبیه یک ابرقاره مینیاتوری بود. در واقع تمام زمین های روی زمین یا حتی نزدیک به آن را شامل نمی شد. تقریباً خشکی های امروزی نیمکره جنوبی زمین بخشی از گندوانا بودند. علاوه بر این، شبه جزیره عربستان، شمال آفریقا و شبه قاره هند بخشی از گندوانا بودند. از آنجایی که گندوانا به 75 درصد خشکی زمین نزدیک نشده است، برخی از زمین شناسان آن را یک ابرقاره نمی دانند.

 پانگه آ (175 تا 336 میلیون سال قبل )

 پانگه آ ، جدیدترین ابرقاره زمین بود. این ابرقاره تقریباً تمام زمین های روی زمین را در بر می گرفت.  نام پانگه آ از کلمه  یونانی به معنای "همه سرزمین ها" گرفته شده است . در مجموع، تنها یک قاره پانگه آ حدود یک سوم سطح زمین را اشغال کرده است ، دو سوم دیگر زمین یک اقیانوس واحد بود که پانتالاسا نام داشت.

Pangea با ایجادلورازیا ( Laurussia ) شروع به شکل گیری کرد. این قاره بزرگ زمانی ایجاد شد که لورنتیا، هسته مرکزی آمریکای شمالی امروزی ، با دو قاره دیگر، آوالونیا و بالتیکا برخورد کرد. این برخورد و بالا آمدن کوه های آپالاشی شمالی را ایجاد کرد. محققان نام این قاره جدید را Euramerica گذاشتند. در نهایت،یوروامریکا بخش شمال غربی گندوانا را تحت تاثیر قرار داد که کوه‌های آپالاشی جنوبی را ایجاد کرد. در حالی که آنها امروزه ارتفاع فوق العاده ای ندارند، کوههای آپالاش ممکن است در زمان شکل گیری پانگه آ به اندازه هیمالیای امروزی ارتفاع داشته باشند.

در Pangea، آفریقای امروزی و آمریکای جنوبی در برابر یکدیگر قرار گرفتند. آمریکای شمالی در کنار فلوریدا بین آمریکای جنوبی و آفریقا قرار دارد. اوراسیا به بخش شمالی آفریقا متصل بود.

مطلب فوق ترجمه توسط گوگل با کمی تغییرات و اصلاحات می باشد ، لینک منابع ذکر شده است لطفا نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را با نویسنده وبلاگ در میان بگذارید . سپاس از توجه شما عزیزان

  • داود شاهسونی