علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

TEXT, MOVIES, ANIMATIONS, SOFTWARE, ETC. RELATED TO GEOLOGY, GEOGRAPHY AND ENVIRONMENT

علوم زمین

👁‍🗨👁‍🗨کپی برداری و اشتراک گذاری مطالب این وبلاگ با ذکر منبع و درج لینک یا آدرس وبلاگ 👈 geoscience.blog.ir مانعی ندارد
سعی شده است مطالب وبلاگ مستند و دارای منابع معتبر باشد ، شما دوستان هرگونه انتقاد پیشنهاد را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید
نویسنده مطالب وبلاگ : داود شاهسونی دبیر زمین شناسی ، انسان و محیط زیست و جغرافیای شهرستان استهبان - استان فارس

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
نویسندگان

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

ازون چه زمانی در هواکره شکل گرفته است ؟

داود شاهسونی | شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ

کمترین زمان  تشکیل اتمسفر , همزمان با شکل گیری نخستین کانی ها و قدیمی ترین کانی ها ( تقریبا حدود 3.2 میلیارد سال قبل , جدیدا تا 3.7 میلیارد سال هم ذکر شده )می باشد چراکه در نبود هوازدگی اتمسفری و نبود یک هیدروسفر واقعی تشکیل این سنگها و کانیها امکان پذیر نخواهد بود .

وجود کانی هایی مثل پیریت و اورانینیت در 1.8 تا 3.2 میلیارد سال قبل نشان میدهد که زمین اکسیژن ازاد نداشته یا اگر هم داشته مقدار آن بسیار کم بوده است .( محیط بی هوازی بوده است  )

چند سلولی ها ی ابتدایی حدود 600 میلیون سال قبل به وجود آمده و حیات گیاهی حدود 420 میلیون سال قبل , فسیل های جلبکی حدود 3000 میلیون سال قبل گزارش شده که البته دانشمندان اعتقاد دارند در آن زمان اتمسفر واقعی و اصلی وجود نداشته است . اعتقاد بر این است که اتمسفر اولیه یک پدیده ثانویه بوده که بعد از تشکیل زمین از گازهای خارج شده از سنگ ها و ذوب و فعالیت آتش فشانی شکل گرفته است . اکسیژن در اتمسفر اولیه به صورت آزاد نبوده است که بتواند تشکیل لایه ازون در ارتفاع 50 کیلومتری بدهد . رسوبات قبل از دوران اول زمین شناسی  ( پالئوزوئیک ) مقدار کمی اکسیده هستند که معرف مقدار کم اکسیژن آن زمان بوده است .

اعتقاد بر این استه که بعدها اکسیژن آزاد بیشتر از طریق تفریق و تجزیه نوری مستقیم بخار آب که در معرض اشعه ماورابنفش بوده شکل گرفته است .یا توسط عمل فتوسنتز گیاهان

رسوبات و سنگهای دگرگونی آرکئن حاوی ماده معدنی اکسید شده نیستند ( فقدان اکسیژن در این زمان ) و اغلب ذرات تخریبی هستند در حالی که سنگهای غیر تخریبی مثل آهک و دولومیت بسیار کم هستند ( احتمالا اقیانوس ها ی آن زمان آب اسیدی داشته اند , کربنات کلسیم محلول بوده و رسوب نکرده است ) اعتقاد بر این است که محیط های قبل از آرکئن بی هوازی بوده است .

 

 

 


  • داود شاهسونی

نمایی از کهکشان راه شیری بر اساس داده های تلسکوپ فضایی اسپایتزر

داود شاهسونی | جمعه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹ ق.ظ


  • داود شاهسونی